Passend Onderwijs

Passsend Onderwijs

Per 1 augustus 2014 geldt een nieuw stelsel voor Passend Onderwijs. Hoofdpunten van de ‘Wet Passend Onderwijs’ zijn: Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen zes tot tien weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod op de eigen, een andere reguliere of een speciale school binnen de regio regelen. Het accent verschuift van het medisch labelen van kinderen, naar wat zij daadwerkelijk nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. In de wet wordt dan ook gesproken van onderwijsondersteuning van leerlingen.

Scholen stellen een ondersteuningsprofiel op. Hierin geven zij aan welke onderwijsondersteuning ze aan leerlingen kunnen bieden. Leraren worden opgeleid in het omgaan met verschillende soorten leerlingen in de klas. Hierdoor kunnen leerlingen zoveel mogelijk extra ondersteuning in de klas krijgen, in plaats van daarbuiten.

 

De 1-zorgroute en handelingsgericht werken

 

Op onze school hebben we de 1-zorgroute ingevoerd om passend onderwijs te geven. De 1-zorgroute is een werkwijze van plannen en uitvoeren van onderwijs én zorg op individueel,- groeps-, school-en bovenschools niveau. Er is een stappenplan opgesteld waarmee we het onderwijs vormgeven. Alle leerlingen krijgen  te maken met de eerste stap. Wanneer de eerste stap onvoldoende passend is voor een leerling gaan we naar de volgende stap (altijd in overleg met ouders). Binnen de stappen werken we handelingsgericht (zie schema). Dat ziet er als volgt uit:

 

Stap 1: De leerkracht in de groep

 

  • Leerkracht observeert, signaleert en werkt handelingsgericht (zie schema)
  • Leerkracht gaat in gesprek met ouders over ontwikkelingen van hun zoon / dochter
  • Iedere cyclus wordt afgerond en direct opnieuw gestart met een groepsbespreking

 

Stap 2: De leerkracht overlegt met collega's

 

  • Het gaat met de leerling anders dan verwachtLeerkracht overlegt regelmatig met collega (‘s)
  • Leerkracht gaat in gesprek met ouders: zorgen delen, uitwisselen ervaringen  en afstemmen van aanpak​

 

Stap 3: De leerkracht overlegt met de intern begeleider (IB'er)

 

  • Wanneer stap 2 onvoldoende oplevertOnderwijsbehoeften verder in kaart brengen
  • Inventariseren wie of wat verder nodig is binnen de school
  • Inventariseren wie of wat er verder nodig is buiten de school
  • Ouders betrekken bij de gesprekken

 

Stap 4: Overleg met externe instanties (expertiseteam of SOT)

 

  • Wanneer stap 3 onvoldoende oplevert
  • Consultatief overleg met adviseur expertiseteam Dr. Schaepmanstichting of GGD, JGZ en/of maatschappelijk werk in Schoolondersteuningsteam
  • Indien nodig schakelen we andere professionals in​

 

Stap 5: Onderzoek door expertiseteam

 

  • Wanneer stap 4 onvoldoende oplevert
  • Intern begeleider / leerkracht: Verzamelt alle relevante informatie voor de aanmelding bij het Expertiseteam
  • Vraagt  toestemming van ouders
  • Onderhoudt korte lijnen tussen expertiseteam, leerkracht en ouder​

 

Stap 6: Aanbod op maat voor de leerling

 

  • Wanneer stap 5 onvoldoende oplevert
  • De school vraagt, samen met de ouders, een beschikking aan voor plaatsing op het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of het Speciaal onderwijs (SO) of we vragen een indicatie aan voor hulp (door een externe professional) op school.

 

Binnen deze stappen werken we zoals genoemd Handelingsgericht in het schema ziet u hoe dat vorm krijgt:

Cookies

Kies hieronder welke diensten u wilt gebruiken en waarvoor wij dan cookies mogen gebruiken.

Functioneel (verplicht)

Deze cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van deze website.
U kunt ze niet uitschakelen omdat de website anders niet correct werkt.

Video's

Afspelen van Youtube en/of Vimeo video's.

Kaarten

Toon van Google maps kaarten (bijvoorbeeld voor het tonen van alle scholen op de kaart).
X